U heeft sinds drie weken een nieuw bestuur en met deze nieuwsbrief willen wij u informeren over de voortgang en onze eerste bevindingen.
De Missie en Visie die door de ALV is goedgekeurd, vormt de basis van de bestuurlijke besluitvorming en dat doen we met een nieuw aangesteld bestuur. De nieuwe samenstelling is gewijzigd van negen naar zeven leden. Van deze zeven leden zijn er vijf nieuw aangesteld. Deze mensen hebben zich vrijwillig aangemeld om onze vereniging te besturen. Dat dit niet direct leidt tot grote zichtbare veranderingen, is natuurlijk logisch. Eerst zal er een stevig fundament neergezet moeten worden om vervolgens van daaruit de club te gaan ontwikkelen en te structureren. Wat het nieuwe bestuur opvalt, is dat we dagelijks verrast worden door kwesties die terecht, maar veel aandacht vragen, met name daar waar het gaat om transparantie. Daarnaast gaat het veel over de vraag ‘Waar ligt welke verantwoordelijkheid?’. Onze vraag is daarom ook om ons wat tijd en ruimte te geven om te bewegen en voortgang te boeken. Op de volgende Algemene Leden Vergadering kunt u ons daar dan zeker vragen over stellen. Nu nemen veel kleine of onvoldoende georganiseerde items een groot deel van onze tijd in beslag.
Van” Ad Hoc naar structuur” is ons motto eveneens “Wat we doen, doen we in een keer goed!”
Inmiddels is een eerste inzicht daar in de financiën maar het zal nog enige tijd kosten om een sluitende begroting te realiseren in een spanningsveld van topsport willen bedrijven met een beperkt afgeroomd budget. Wij zijn dringend op zoek gegaan naar extra inkomsten door o.a. bij het Sportbedrijf aan te kloppen (inmiddels 1000 euro ontvangen voor o.a. instroom/swimstar), een microbudget aanvraag te doen (1000 euro ontvangen voor o.a. werven nieuwe leden) en aanspraak te maken op een toelage van 4000 euro uit het topsportfonds. Met deze middelen kunnen we de vereniging en daarmee alle leden naar een hoger niveau tillen. Iedereen heeft hier dus profijt van. Wij gaan ook zeker andere bestaande fondsen aanschrijven om ons te helpen.
De sponsorcommissie is inmiddels gevormd en heeft een sponsorplan gemaakt alsmede een club van 100 opgericht. Binnenkort gaan zij daadwerkelijk op pad om inkomsten uit sponsoring te genereren. Hier hebben wij zeer veel vertrouwen in. Ten slotte zullen er evenementen georganiseerd moeten worden die geld opleveren.
Helaas lopen we tegen het feit aan dat er top vrijwilligers zijn opgestapt waardoor er een gat ontstaat in onze vereniging die we niet zomaar kunnen dichten. Dan ook nog eens de uitdaging om vrijwilligers te vinden die we nodig hebben als WP-official, scheidsrechter, klokker of toezichthouder op veiligheid tijdens trainingen in het zwembad. Wij hopen op spontane aanmeldingen want besef…. GEEN VRIJWILLIGERS…GEEN ZWEMPLEZIER OF WEDSTRIJD.
Waar we ook veel tijd aan besteden, is het opbouwen van een relatie met Sportbedrijf Zaanstad (van verenigingsondersteuners tot zwembad management), overheden en natuurlijk de Waterpoloschool Noord Holland. Intern zal er zeker nog gesproken gaan worden met onze coaches/trainers en vrijwilligers om van elkaar te leren en een toekomstbeeld helder voor ogen te hebben. Er zal ook gesproken gaan worden wat we van elkaar mogen verwachten. Het gaat ook hier om open en transparant communiceren. In de komende maanden zal ik contact zoeken met de voorzitters van De Zaan en AZVD om elkaar en de clubvisie te leren kennen.
Communicatie bij De Ham is nu centraal in handen van coördinator Regina van t Veer, die alle te plaatsen stukken onder ogen krijgt en zorgt voor plaatsing op de juiste plek. Zij coördineert de communicatiecommissie. Op termijn zal de website inhoudelijk veranderen en ook die uitdaging gaan we aan. Wij hebben het plan opgevat om regelmatig iets in de media over De Ham te melden. Daarvoor is er contact gelegd met Kees Klinkenberg, die van onze input een artikel maakt. Veelal zal dat geplaatst worden in het huis aan huisblad ‘Zaans Stadblad’. Inmiddels heeft u ook al diverse artikelen in de krant gezien over De Ham en een aantal van onze leden
Daarnaast hebben we met Veilig Sportklimaat (code blauw) een grote stap vooruitgezet, waardoor onze club een erkenning heeft gekregen van het Sportbedrijf Zaanstad en de gemeente. Met dank aan Danique Steur, die achter de schermen haar werk vertrouwelijk doet. Deze erkenning geeft aan dat Veilig Sportklimaat geborgd is binnen de bestuursstructuur van de club.
Er is tevens een jubileum commissie, die voorbereidingen treft om in 2024 het 100-jarig bestaan van De Ham aandacht te geven met formele, informele en leuke acties. Een andere commissie is aan het onderzoeken of het haalbaar is een eigen ruimte te krijgen voor de vereniging. Zij zoeken naar een ruimte inpandig, aanpandig of extern met daarbij een exploitatieoverzicht, waar het niet alleen over geld gaat, maar ook over wat er nodig is om in eigen beheer een locatie te runnen. Dit wordt dan afgezet tegen de huidige constructie. Deze voorstellen zullen te zijner tijd in de ALV behandeld en voorgelegd worden.
Waar we bijna mee klaar zijn is een “verbeterprocedure”. Hierdoor kunt u digitaal aangeven wat u voor verbetering wil aankaarten. Het kan een tip, aanbeveling of plan zijn, maar ook een klacht. We hebben een procedure opgesteld om deze kwesties in goede banen te leiden. Zo staat er o.a. in door wie uw verbetertip/klacht wordt beantwoord en binnen hoeveel tijd. Wij melden u wanneer deze procedure gereed is, gepubliceerd wordt en in werking gaat.
De nieuwsbrief wordt nieuw leven ingeblazen en op geregelde tijden zal deze verschijnen met o.a. nieuws vanuit het bestuur. Zo leest u dat de club in beweging is en ik verwacht van u dat u met die beweging meegaat, waardoor we voorwaarts koersen zonder tegenstroom.
De pijlers waarop de vereniging draait zijn Ambitie, Sportiviteit, Plezier en Binding en met dit in het achterhoofd…..we gaan ervoor!
Wim IJsseldijk namens uw bestuur